Terug naar het overzicht

Interviewen voor de camera: zo haal je het beste uit een gesprek

Interviewen voor de camera is een vak apart. Het draait niet alleen om goede vragen stellen, maar vooral om contact maken, sfeer neerzetten en écht luisteren. In deze blog deel ik mijn vijf belangrijkste tips, gebaseerd op ervaring met uiteenlopende doelgroepen: van CEO’s tot dierenbeschermers, van vrijwilligers tot kunstenaars.

1. Zorg voor een ontspannen sfeer

Is er haast? Dan heb je nu even geen haast.  Een camera in je snoet is spannend genoeg. Benoem iets in de ruimte, een huisdier dat langskomt, een kunstwerk aan de muur, of, als je niks anders kunt vinden, gewoon het weer. Twijfelt een geïnterviewde over de kleding op beeld? Neem dat serieus, help iemand kiezen. Kijk goed of iemand comfortabel zit of staat. Zon in het gezicht? Te laag in een stoel? Verander de setting. Kleine aanpassingen maken een groot verschil.

Meer hierover lees je in mijn eerdere blog: Hoe begeleid je mensen voor de camera.

2. Hou een voorinterview

Een goede voorbereiding is het halve werk. Een voorinterview helpt je om te horen wat iemand ongeveer gaat zeggen. Je leert meteen iemands spreekstijl kennen en merkt vaak al of er verschil is zodra er een camera bij komt. Bovendien voelt de ander zich serieus genomen en voorkomt het dat mensen thuis alvast uitgeschreven zinnen gaan oefenen voor de spiegel.

190f61f7e49c2b400bef8247396f7ed1a3aadcbf93d6f2042b.jpg
3. Begin met opwarmvragen

Start nooit met je belangrijkste vraag. Begin met vragen die wel bij het onderwerp passen, maar die wat luchtiger zijn. Zo kan iemand even op gang komen. Je krijgt de kans om gerust te stellen, complimenten te geven, en voor je het weet zit je gesprekspartner vol vertrouwen in het gesprek. Dat hoor en zie je terug.

4. Luister echt (en laat je vragenlijst los)

Ik kan dit niet vaak genoeg zeggen. Zorg dat het geen afvinklijstje wordt. Echt luisteren betekent meebewegen, durven afwijken en inspelen op wat iemand vertelt. Soms zit het mooiste citaat in een antwoord dat je niet had voorzien. En ja, dan stel je misschien een vraag die niet perfect past in het script. Maar de winst is uiteindelijk veel groter.

5. Herhaal, vat samen, en neem gerust iets opnieuw op

Is iemand een beetje wollig of lang van stof? Vat het samen en stel de vraag opnieuw. Meestal is het tweede antwoord korter, helderder en beter bruikbaar in de montage. En werk je met een geluidsman of -vrouw? Des te beter. Iemand die rustig blijft als jij even met techniek worstelt en ondertussen een praatje maakt met de geïnterviewde, is goud waard.

0ed5790bb7bd9426b56625027cd78c21a39853189a8c98032a.jpg
Verschillende doelgroepen, verschillende aanpak

Niet elke setting werkt voor iedereen. Een leuke locatie verzinnen is makkelijk, maar niet altijd praktisch. Een keer vroeg een opdrachtgever of we bewoners van een zorglocatie konden interviewen terwijl die als taakje struiken snoeide. Leuk idee, maar het leverde vooral shopt gericht op oreb op omdat er niet naar de camera gekeken werd. Vaak genoeg valt iemand in zo’n situatie ook stil. Twee dingen tegelijk doen is best lastig.

Een CEO of politicus? Laat die gerust staan. Dat voelt actiever, geeft hun verhaal urgentie en zorgt vaak voor kortere antwoorden. Gaat het interview juist over emoties of persoonlijke verhalen? Dan is zitten beter. Het brengt rust, ruimte en maakt het makkelijker om in te zoomen of mee te bewegen met de lichaamstaal.

Persoonlijke inzichten

Ik dacht vroeger dat mensen niet over persoonlijke onderwerpen wilden praten voor de camera. Maar vaak is juist het tegenovergestelde waar. Veel mensen voelen een sterke motivatie om hun verhaal te delen. Belangrijk is dan dat je die motivatie goed begrijpt. Neem dus de tijd voor een gesprek, ook als de camera nog niet draait.

Op de School voor Journalistiek interviewde ik ooit Barbara Berger van Trouw. Ze gaf me toen een tip die ik nog steeds gebruik: stel altijd van tevoren tien vragen op. Tegenwoordig schrijf ik ze niet meer op, maar in mijn hoofd heb ik altijd een structuur. En die werkt.

Ook goed om te weten: als iemand zegt dat hij of zij ervaring heeft voor de camera, ben ik altijd extra alert. Meer dan eens bleek dat voor de camera ineens elk antwoord vol 'uh’s' zat. Geen ramp, de edit lost veel op, maar het kost wél extra werk.

6c7b656c403c12705d2d538a741f63fec60f2cbc08acb01731.jpg
Beginnersfout: aannames doen

Een van de grootste fouten die ik zelf maakte in het begin, was aannemen dat ik wist wat iemand ging zeggen. Maar als je dat invult, luister je niet meer goed. En dan mis je nuance. Of erger: je haalt iemands woorden uit de context. Dus stel je vragen, ook als je denkt het antwoord al te weten.

Evariste

Wil jij een film laten maken óf heb je vragen over hoe je het beste kan interviewen? Als flexibele freelance filmmaker uit Den Haag denk ik graag met je mee. Neem gerust contact met mij op, dan kijken we samen wat er allemaal mogelijk is.

Nog meer blogs

15-01-2024

Filmen in oorlogsgebied: deel 2

Op de valreep van 2023 ging ik samen met dierenrechtenorganisatie House of animals naar Oost-Oekraïne. We bezochten daar locaties waar sinds het begin... Lees verder
25-08-2025

Filmen met een nieuwe setup: sneller, stabieler, flexibeler

Ruim een jaar geleden begon mijn zoektocht naar een nieuwe filmset. Ik was toe aan minder gedoe, minder snoeren, minder wachten. Meer snelheid, meer s... Lees verder
20-06-2023

Hoe beeldformaten de impact van jouw content kunnen vergroten

Vóórdat ik ga filmen voor een opdracht is het goed om te weten waar de film (online) wordt ingezet. Zo kan ik er rekening mee houden als een film bijv... Lees verder