Terug naar het overzicht
Filmen met en voor je smartphone
Framerates van mobiele telefoon camera’s
Vanaf de eerste iPhone begon dit langzaam te veranderen en sinds de iPhone 11, die rond 2019 uitkwam, werd het steeds meer de standaard om telefoons te leveren met drie lenzen, namelijk groothoek, zoom en “normaal”. Daarnaast werd het mogelijk om ineens in hogere resoluties bij verschillende framerates te schieten, bijvoorbeeld 4K bij 30fps. Met fps bedoelen we frames per seconde. Het betekent letterlijk hoeveel foto’s de sensor in één seconde schiet. In de filmindustrie zien we dat 24 of 25 de standaard is, technisch 24.97. In de praktijk komt dit op hetzelfde neer, maar het ene aantal wordt gebruikt in de Verenigde Staten en de andere in Europa en de rest van de wereld. Deze 25 fps zorgt voor een filmisch gevoel. De meeste Hollywood films zijn hiermee geschoten.
Hoe interviews en sport gefilmd worden
Op de normale buis, bijvoorbeeld het nieuws, een interview of talkshow, is bijna altijd op 30 fps geschoten. Deze 5 extra beelden zorgen ervoor dat beeld een stuk vloeiender lijkt. Het gevolg is dat het minder filmisch overkomt, maar wel heel soepel. Soms is het ook mogelijk om met camera’s en smartphones op 60, 120 of zelfs 240 fps te schieten, vaak is dit dan wel bij een lage resolutie dan 4K. Je raadt het al. Het beeld wordt veel vloeiender. Het voordeel hiervan is dat je beweging haarscherp kan vastleggen. Dit is bijvoorbeeld tof als je iets in slow-motion wil laten zien óf bijvoorbeeld een sportwedstrijd wil vastleggen. Als je meer wilt weten over hoe je verschillende beeldschermen, media en technologieën inzet, lees dan hier mijn blog.
Professionele producties met smartphones
Met de nieuwste iPhones wordt het mogelijk om in codecs te schieten als ProRes RAW. Zo’n codec lijkt het initiële beeld redelijk flets te schieten, maar het mooie hiervan is dat er in de beelden een ontzettende berg aan informatie verborgen zit. Met normale codecs kan je tot bepaalde hoogte aan kleurcorrectie doen, maar met ProRes RAW kan je helemaal wild gaan. Zo’n bestand betekent echter wel dat je flink wat geheugen nodig hebt. Zorg er dus voor dat je telefoon leeg is vóór je begint en dat je erna je bestanden veilig stelt op een externe harde schijf of in de cloud.
Het controleren van licht en geluid
De technologie is nu hier, maar dat is nog niet alles. Als je wil filmen met je smartphone, en eigenlijk elke andere videoproductie, is licht en geluid van levensbelang. Je kan nog zo’n mooi shot hebben, maar als deze klinkt alsof ‘ie in een zak chips is opgenomen óf zo donker is dat je weinig kan zien. Dan komt je verhaal alsnog niet over. Let dus altijd op of er niet te veel wind staat, het verkeer niet te veel lawaai geeft of gebruik een apart opspeld microfoontje (lavier) met een windkap (dead cat). Film in die zin dus altijd met het licht mee, maar voorkom dat iemand met zijn of haar ogen moet gaan knijpen tegen de zon.
Studio opnames versus op locatie
Hoe meer je de variabelen vooraf kan controleren, des te makkelijker wordt het om alle beelden te bewerken. Daarom is werken in een studio zo fijn. Die luxe heb je niet altijd als je filmt met je smartphone en stiekem is dat juist ook de kracht ervan. Je kan namelijk veel sneller en dichter bij de actie zijn.
Je beelden stabiliseren
Idealiter wil je dat je beeld goed gestabiliseerd is. Een tri-pod of iets als een gimbal stabilizer is dus best wenselijk. Tegenwoordig zijn de digitale stabilizers in camera’s en post-productie software ook goed, maar ook hier geldt; hoe meer je tijdens het schieten kan voorkomen, des te meer gedoe en werk het achteraf scheelt.
Camera loopt, stilte op de set!
Schiet bij voorkeur altijd op een stille locatie, vooral bij een interview. Achtergrondgeluid leidt ontzettend af en is vaak lastig om er achteraf uit te editen. Tenzij je het volledige geluid vervangt voor achtergrondmuziek natuurlijk. Dit moet wel passen bij je film. Soms verdwijnt de hele sfeer van een film omdat je juist specifieke achtergrondgeluiden wil.
Focussen met je smartphone
Met je smartphone kan je heel eenvoudig je focus bepalen. Je hoeft simpelweg alleen maar te klikken op je scherm. Er ontstaat dan een vierkantje wat soms van kleur verandert om aan te geven dat je focus is scherp gesteld. Als je dit vierkantje dan vasthoudt kan je zelfs je focus volledig vastleggen. Dit kan interessant zijn als je wil spelen met scherpte en diepte in je verhaalvertelling. Ook kan je op je telefoon zorgen dat de camera gezichten herkent en dus zorgt dat deze scherp zijn.
Doelgroep bepalen en social media platform kiezen
Het allerbelangrijkste van het filmen voor en met je smartphone is bedenken wie je doelgroep is en waar ze, bijvoorbeeld welk social media platform, je video gaan bekijken. Is het een langere video voor op YouTube? Dan is het slim om horizontaal te filmen. Dikke kans dat deze doelgroep bereid is om hun telefoon een kwartslag te draaien óf op een groter scherm te kijken. Als je Gen-Z wil bereiken die je video alleen maar op TikTok gaan bekijken, hou dan je smartphone verticaal en hou je verhaal zo kort mogelijk.
Horizontaal of verticaal filmen
Of je horizontaal óf verticaal schiet heeft veel effect op je compositie. Ja, je kan een horizontale video verticaal bijsnijden, maar hou wel rekening met de resolutie van het scherm waar je video uiteindelijk op bekeken wordt. Een goeie hulp kan ‘grid’ of raster zijn. Hierbij komen er 4 lijnen in je beeld die als hulp kunnen dienen bij het bepalen van je compositie. Deze hulplijnen-optie voeg je eenvoudig toe in de instellingen van je camera. Uiteraard staan deze lijnen niet in je geschoten beelden.
Evariste
Wil jij graag een film laten maken of wil je graag advies over filmen met je smartphone? Als flexibele freelance filmmaker uit Den Haag help ik je graag met jouw eigen video, geschikt voor alle kanalen! Neem gerust eens contact met mij op. Dan kijken we samen wat er allemaal mogelijk is.