Terug naar het overzicht

Waarom een documentaire voor zorg en maatschappij een echte aanrader is

Gaat het om zorg en maatschappij, dan heb je vrijwel altijd te maken met meerdere betrokken partijen. Denk bijvoorbeeld aan de organisatie zelf, cliënten, patiënten of burgers. Hoe zorg je er dan voor dat al deze mensen op de juiste manier worden bereikt? 

Als organisatie op het gebied van zorg en maatschappij wil je graag laten zien wat je doet en vooral ook waarom dit wordt gedaan. Bij de communicatie naar de doelgroep(en) is een sterk, authentiek verhaal met inhoud van cruciaal belang. Een duidelijke boodschap en bovenal een oprecht beeld is waar het in dat geval om gaat.

Uiteraard zijn er meerdere manieren om jouw boodschap naar de doelgroep te communiceren. Echter, wil je een authentiek verhaal met een oprecht beeld van jouw organisatie? Kies dan voor een documentaire.

Waarom een documentaire naar mijn mening de beste keuze is bij zorg en maatschappij en wat de voordelen van documentaire zijn vertel ik je in deze blog.

De voordelen van een documentaire voor zorg en maatschappij

1. Vertel een echt en authentiek verhaal

Zoals ik al aangaf wil je als organisatie op het gebied van zorg en maatschappij laten zien wat je doet, waarom je dit doet en hoe je dit doet. Bovenal wil je laten zien dat je geeft om de mensen waarmee je werkt en waarvoor je het doet.

Hoe oprechter het verhaal, des te sterker de boodschap. Een documentaire, waarbij alles op een zo authentiek mogelijke manier wordt vastgelegd, is dan ook een zeer geschikte methode om het doel op een oprechte manier over te brengen aan de doelgroep. Niemand kan het verhaal tenslotte zo goed vertellen als de betrokkenen zelf.

2. Geef diepgang aan de boodschap

Een groot voordeel van documentaire is dat je op deze manier goed de diepte in kan gaan over een onderwerp. Zo is het mogelijk om het gehele proces te filmen en daarbij goed de focus te leggen op de veranderingen die teweeg worden gebracht.

Laat daarbij verschillende personages aan het woord, zodat de gemaakte ontwikkelingen van verschillende perspectieven duidelijk worden in de documentaire. Daarnaast biedt documentaire bij zorg en maatschappij ook de mogelijkheid om verbeteringen in beeld te brengen. Laat bijvoorbeeld zien wat voorheen niet goed ging, maar nu wel.

3. Kom dichterbij de doelgroep

Op het gebied van zorg en maatschappij heb je zo goed als altijd te maken met meerdere betrokken partijen. Bijvoorbeeld de organisatie zelf, de zorgverleners en zorgnemers, burgers en bewoners van een bepaalde regio, overheidsorganen, noem maar op. Belangrijk is dat al deze betrokken partijen op de juiste manier worden bereikt.

Het gebruik van documentaire is hierbij een zeer geschikte manier om jouw doelgroep of verschillende doelgroepen te bereiken. Door iedere groep aan het woord te laten en de situatie vanuit verschillende perspectieven te documenteren zorg ik ervoor dat alle betrokken partijen een belangrijk onderdeel vormen van de documentaire.

 4. Laat zien waar de meerwaarde zit voor alle betrokken partijen

Een ander voordeel bij het gebruik van documentaire voor zorg en maatschappij is dat je iedereen aan het woord kan laten. Zo wordt alles op een authentieke en oprechte manier vastgelegd, waarmee de meerwaarde voor alle betrokken partijen kan worden getoond.

Hierbij maakt een documentaire alles niet mooier dan het daadwerkelijk is, maar vertelt het gewoon een eerlijk en echt verhaal. Authenticiteit is de kracht van documentaire en een oprecht verhaal is naar mijn mening precies wat men wil zien als het gaat om zorg en maatschappij.

7acfe8eb278218f91f4c0fab8ead2814db215d66ecbdea0369.JPG
Werkwijze: het stappenplan voor een sterke documentaire over zorg en maatschappij

De werkwijze van een sterke documentaire verloopt bij mij via een helder stappenplan. Op deze manier weten alle partijen waar ze aan toe zijn, weten we wat er van wie wordt verwacht en wanneer de feedbackmomenten plaatsvinden.

Het belangrijkste van een helder stappenplan: de documentaire kan op deze manier binnen het budget worden gefilmd en op de afgesproken deadline worden opgeleverd.

Het stappenplan ziet er als volgt uit:

1. Bepalen van het doel en de doelgroep

Allereerst is het belangrijk om te weten voor wie de documentaire wordt gemaakt en wat het doel van de documentaire is, ook wel de belangrijkste boodschap. Het kan zo zijn dat dit nog niet volledig is uitgedacht. Uiteraard help ik je hier graag bij om zo samen de juiste keuzes te maken op dit gebied.

Wanneer de doelgroep en de boodschap van de documentaire duidelijk zijn gaan we naar de volgende stap.

2. Welke personages spelen een rol?

Een authentiek en oprecht verhaal vraagt uiteraard ook om ‘echte’ personages. Denk hierbij aan medewerkers van de organisatie, klanten en zorgnemers zelf of de bewoners. Kortom, de betrokken partijen moeten aan het woord komen. Zij weten tenslotte als geen ander hoe het zit en vertellen daarom altijd een echt en eerlijk verhaal.

Echter, ook acteurs kunnen een belangrijke rol vervullen in een documentaire over zorg en maatschappij. Denk bijvoorbeeld aan de opname van gevoelige beelden of om privacy te waarborgen.

Het is belangrijk om de personages vooraf goed uit te denken. Ook hier help ik jou graag bij om zo samen tot de juiste personages te komen.

3. Script opstellen

Als het doel en de doelgroep duidelijk zijn en de geschikte personages zijn bepaald, kan het script worden opgesteld. Het script geeft houvast tijdens het filmproces. Zo weten we wat de duur van de documentaire zal zijn en wat de personages ongeveer zullen zeggen.

4. De opnames

Nadat het script is opgesteld kunnen de opnames beginnen. Dit is het leukste maar ook het spannendste gedeelte van het gehele proces. Deze spanning merk ik niet alleen bij mijzelf, maar ook bij de personages die gefilmd worden. Dit is ook logisch, aangezien dit niet iedere dag voorkomt.

Uiteraard wil je deze spanning niet terugzien bij de opnames, maar juist wel de focus. Door vertrouwen te creëren onder personages bij de opnames probeer ik ervoor te zorgen de spanningen weg te nemen. 

Bij een kwetsbare groep kom ik daarom ook meestal alleen zodat de opnames minder imponerend zijn. Indien geluiden van sfeersituaties belangrijk zijn of een microfoon met zender geen optie is, neem ik uiteraard wel een geluidsman of -vrouw mee.

5. Montage van de documentaire

De kracht van een documentaire zit naar mijn mening in de authenticiteit en oprechtheid van het verhaal. Hier let ik dan ook op tijdens de montage. De boodschap moet op een duidelijke, oprechte manier overkomen bij de doelgroep.

In de montage komt alles samen. Beelden, geluid en vormgeving. Met het script als uitgangspunt creëer ik een goede balans tussen sfeer en inhoud. Hierbij ligt de focus op de echtheid en maak ik de dingen niet mooier of dramatischer dan ze daadwerkelijk zijn. Het belangrijkste doel is de boodschap van het verhaal.

6. Oplevering van de documentaire

Als de montage is voltooid stuur ik een link van documentaire op of bekijken we de film samen. Hierbij vertel ik waarom welke keuzes in de montage zijn gemaakt.

Indien er aanpassingen nodig zijn verwerk ik deze in de definitieve versie, welke uiteraard binnen de afgesproken deadline wordt verstuurd in het gewenste videoformaat. In overleg kan ik de documentaire ook uploaden op je online kanaal.

Een documentaire over zorg en maatschappij voor jouw organisatie

Wil jij ook graag een documentaire laten maken voor jouw organisatie op het gebied van zorg en maatschappij of heb je vragen? Als freelance filmmaker uit Den Haag help ik je graag! Neem gerust eens contact met mij op. 

Nog meer blogs

15-05-2024

Cinematografie versus Videografie: wie moet je inhuren voor jouw project?

Vandaag duiken we in een onderwerp dat vaak tot verwarring leidt, vooral voor degenen die niet dagelijks tussen de camera's en lenzen door navigeren: ... Lees verder
13-10-2023

De Creatieve Revolutie: AI in Film en Videografie

Het vertellen van verhalen is de kern van film- en videografie. Het begint met een stroom van ideeën, die uitgroeit tot een script en uiteindelijk uit... Lees verder
15-01-2024

Filmen in oorlogsgebied: deel 2

Op de valreep van 2023 ging ik samen met dierenrechtenorganisatie House of animals naar Oost-Oekraïne. We bezochten daar locaties waar sinds het begin... Lees verder