Terug naar het overzicht
Hoe beeldformaten de impact van jouw content kunnen vergroten
Formaat
In de geschiedenis van beeldformaten zien we een duidelijke overgang van het 4:3-formaat naar het 16:9-formaat. Deze verhouding noemen ze aspect ratio. 4:3, ook wel bekend als het standaardbeeldformaat, was lange tijd de dominante verhouding voor televisies en computerschermen. Het werd oorspronkelijk geïntroduceerd voor analoge televisies en werd later overgenomen voor computerschermen.
Wat is het verschil tussen een klein en een groot beeldformaat?
Hoe dichter de getallen in een verhouding bij elkaar liggen des te vierkanter het beeld. Het eerste getal geeft hierbij de lengte aan. Het tweede getal de hoogte. 16:9 is dus liggend en horizontaal. De overstap naar het 16:9-formaat werd gedreven door de opkomst van breedbeeldtelevisies en de verschuiving naar digitaal beeld zoals smartphones, tablets en laptops. Sinds 2007 zenden de meeste Nederlandse tv-zenders in breedbeeld uit. Het bredere beeldformaat biedt een groter horizontaal kijkveld, waardoor kijkers een meer meeslepende ervaring krijgen bij het bekijken van afbeeldingen en films. Hetzelfde geldt natuurlijk voor andere media met een breedbeeldweergave, zoals fotografie of presentaties. Daarnaast komt het 16:9-formaat overeen met de breedbeeldstandaard die in de filmindustrie wordt gebruikt. Soms zien we hier ook verhoudingen als 2:1 terugkomen. De overstap naar het 16:9-formaat bood voordelen voor het weergeven van moderne digitale inhoud, zoals HD- en UHD-resoluties. Deze hogere resoluties vragen juist om een bredere beeldverhouding. De breedte geeft kijkers simpelweg een gedetailleerdere en scherpere visuele ervaring.
Wat is het belang van beeldformaat?
De titel verklapt het al, maar we zien nu juist een verschuiving van 16:9 naar 9:16. En je raadt het mogelijk al goed: dit is hetzelfde als breedbeeld, maar dan verticaal. En verticaal is wat we vooral gebruiken op smartphones. Ja, hier kan je ook 16:9 hanteren, maar gebruikers en kijkers kantelen in de praktijk hun telefoons niet, kijk maar naar Instagram en TikTok. Door je video 16:9 aan te blijven bieden verlies je de aandacht. Dit beeld wordt namelijk bijgeschaald op de langste verhouding. Een horizontale video op een verticaal scherm wordt dus extreem verkleind zodat deze in het verticale kader past. Dit betekent dat je rekening moet houden, voor zover het kan, met hoe je beelden schiet en edit voor de uiteindelijke toepassing en eindgebruiker. Daarover in een andere blog meer.
Wil jij graag een film laten maken en wil je graag advies over welke beeldformaten we dan in moeten zetten? Of heb je nog vragen over dit onderwerp? Als flexibele freelance filmmaker uit Den Haag help ik je graag met jouw eigen video geschikt voor alle kanalen!
Neem gerust eens contact met mij op. Dan kijken we samen wat er mogelijk is.