Terug naar het overzicht

Filmen met een nieuwe setup: sneller, stabieler, flexibeler

Ruim een jaar geleden begon mijn zoektocht naar een nieuwe filmset. Ik was toe aan minder gedoe, minder snoeren, minder wachten. Meer snelheid, meer stabiliteit en meer vertrouwen in mijn materiaal. Nu, twaalf maanden later, draai ik met een set waar ik nog steeds elke keer blij van word. En misschien nog wel belangrijker: mijn klanten merken het ook.

De grote winst: snelheid en betrouwbaarheid

Wat ik het meest merk, is de rust. Alles staat klaar. Geen gedoe met losse snoertjes, opladers of onhandige rigs. Als een vaste klant nu appt of ik morgen kan komen draaien, hoef ik niet ’s avonds alles nog bij elkaar te zoeken. Ik check even mijn SD-kaartjes en camerabatterijen. That’s it. De set is altijd klaar om mee te gaan.

Klanten merken dat ook. Ze hoeven minder lang te wachten als het licht verandert of als ik van positie wissel. En als ik iemand volg, hoef ik me geen zorgen te maken dat mijn rig ineens gaat piepen omdat de gimbal uit balans raakt. Dat gebeurde met mijn oude Ronin regelmatig bij snelle of onverwachte bewegingen. Nu niet meer. Alles voelt stabieler en betrouwbaarder. En dat geeft niet alleen mij meer rust, maar ook degene die voor mijn camera staat.

0b039b7f18a815ea955352defdcc0e1c31b6b7edb76a35e44e.jpeg
In de praktijk: drie keer sneller schakelen

De afgelopen tijd heb ik meerdere projecten gedaan waar ik profiteerde van die snelheid.

  • Voor House of Animals kon ik snel filmen bij een groep net geredde kuikens – en geloof me, die groeien snel. Dankzij de vaste setup kon ik direct inpakken en gaan. En dat was ook nodig, want de oproep kwam last-minute en de draaidag zelf moest in korte tijd worden geregeld.
  • Bij een kunstproject waar de vaste cameraman uitviel, kon ik last-minute inspringen. Alles klopte. Geen tijd verloren, gewoon draaien. En zelfs bij minimale voorbereiding was het mogelijk om kwalitatief én creatief te blijven werken.
  • En tijdens Internationale Vrouwendag draaide ik een meerkameraklus waarbij we twee identieke setups huurden, zodat het beeld mooi matchte. Doordat ik zelf al met die camera werkte, was alles makkelijk op elkaar af te stemmen en konden we moeiteloos schakelen tussen verschillende shots.

Ook in minder voorspelbare situaties heeft de set zich bewezen. In Oekraïne viel regelmatig de stroom uit tijdens opnames. Met mijn vorige set (met drie verschillende batterijen) was dat een drama geweest. Nu had ik één batterij nodig, die het bijna de hele klus volhield. Geen paniek, gewoon doorwerken. En dat geeft een enorme vrijheid, zeker op locaties waar je niet op alles voorbereid kunt zijn.

f2e8d9017b72019b402832e06e7b58995115016159e79b9706.jpeg
De set in actie: flexibiliteit voorop

De eerste keer dat ik deze setup gebruikte, was tijdens een project dat compleet anders liep dan gepland. Juist omdat ik mijn nieuwe set snel wilde testen, kon ik flexibel zijn in opnametijd. Ik was er klaar voor om fouten te maken, maar dat hoefde nauwelijks. Het vertrouwen in de set hielp me om ook creatief sneller keuzes te maken.

Ook collega-makers zijn enthousiast. Filmmaker Tanja gebruikte dezelfde lens op het hoofdpodium van de Zwarte Cross. Ze bewoog vrijer dan het vaste camerateam en haar beelden werden direct op het grote scherm gebruikt. Het is een reminder dat goede apparatuur je niet alleen technisch verder helpt, maar ook inhoudelijk ruimte biedt om beter te vertellen.

abd87382fc0fbd565c1d5ca312f4ae4afb194fa72a24e1522b.jpeg
Wat bevalt, wat kan beter?

Mijn set voelt als een alleskunner. En toch: als filmmaker ben je nooit klaar. Ik ben nog op zoek naar één goed handvat dat het ergonomisch echt perfect maakt. Zeker bij langere draaidagen merk je dat elke aanpassing telt. En ja, meer lenzen blijven altijd verleidelijk. Een iets lichtere set up voor snelle reportages zou welkom zijn. Maar de basis klopt. En dat maakt elke klus makkelijker, beter en leuker.

b75b2aabbaa6890baff312a02a0d74e90259e19d08188681df.jpeg
Vocas: een vaste waarde

Een groot deel van het succes van deze set komt door het advies en de afstemming met Vocas. Daar stelde ik mijn hele setup samen, met aandacht voor precies hoe ik werk. Geen standaardpakket, maar maatwerk. Dat zie je terug op draaidagen. En eerlijk is eerlijk: het is ook gewoon leuk om even binnen te lopen bij Vocas in Hilversum en mee te denken met de mensen daar. Zo’n tiptop set bouw je niet alleen.

Evariste

Wil jij een film laten maken óf heb je vragen over een mogelijke nieuwe setup? Of misschien ben je benieuwd hoe jij jouw verhaal beter in beeld zou kunnen brengen. Als flexibele freelance filmmaker uit Den Haag denk ik graag met je mee. Neem gerust contact met mij op, dan kijken we samen wat er allemaal mogelijk is.

Nog meer blogs

13-10-2023

De Creatieve Revolutie: AI in Film en Videografie

Het vertellen van verhalen is de kern van film- en videografie. Het begint met een stroom van ideeën, die uitgroeit tot een script en uiteindelijk uit... Lees verder
15-01-2024

Filmen in oorlogsgebied: deel 2

Op de valreep van 2023 ging ik samen met dierenrechtenorganisatie House of animals naar Oost-Oekraïne. We bezochten daar locaties waar sinds het begin... Lees verder
02-08-2024

Camera rigging en stabilisatie: een gids voor videografen

Camera rigging en stabilisatie zijn essentieel om video's van hoge kwaliteit te produceren. Laten we eens kijken naar de verschillende mogelijkheden o... Lees verder