Terug naar het overzicht
Documentaire over duurzaamheid, een authentiek beeld van jouw duurzame missie
Wat is duurzaamheid precies?
Alhoewel dit voor mij een open deur is, vragen toch veel mensen zich af wat duurzaamheid precies is. Duurzaamheid kan op talloze manieren worden bereikt. Denk bijvoorbeeld aan het beperken van zwerfafval, het gebruik van duurzame energie, tiny houses of het gebruik van duurzame producten.
Natuurlijk zijn er nog veel meer voorbeelden van duurzaamheid te geven. Dat is misschien ook de reden waarom men zich afvraagt wat duurzaamheid precies is, duurzaamheid kent namelijk allerlei verschillende manieren en vormen.
Wat voor mij belangrijk is als het gaat om duurzaamheid, is een verbetering van de wereld. Duurzaamheid gaat namelijk verder dan gewoonweg het elektrisch aandrijven van auto’s en machines of het motiveren van thuiswerken onder medewerkers En inderdaad, duurzaamheid kan op vele verschillende manieren worden bereikt.
Jouw duurzame missie oprecht en authentiek in beeld met een documentaire
Als het gaat om duurzaamheid is het belangrijk duidelijk te hebben wát precies duurzaam is. Daarom is het belangrijk om jouw duurzame boodschap op een duidelijke, oprechte en authentieke manier in beeld te brengen, zonder verkooppraatje waarbij de dingen mooier worden gemaakt dan ze daadwerkelijk zijn.
De inzet van documentaire is hiervoor dan ook zeer geschikt. Op deze manier kunnen de daadwerkelijke duurzame ontwikkelingen worden vastgelegd en kunnen de betrokkenen zelf vertellen over de duurzame missie.
Ook als het gaat om een nog niet bestaand duurzaam concept, is documentaire zeer geschikt om jouw boodschap op een authentieke wijze over te brengen aan de doelgroep. Zo kunnen beelden en het verhaal van jouw duurzame missie worden gecombineerd met vormgeving zoals animatie, tekstballonnen of infographics.
De voordelen van een documentaire over duurzaamheid
1. Geef kracht aan jouw duurzame boodschap met film
Het is belangrijk dat jouw duurzame boodschap door iedereen wordt begrepen. Verduurzaming is tenslotte iets dat we samen doen. Het probleem is echter dat duurzame missies in de praktijk vaak mooier worden gemaakt dan ze daadwerkelijk zijn. Bijvoorbeeld met een opgepoetst marketingpraatje.
Echter, de kracht van een duurzame boodschap zit juist in de authenticiteit. Een echte, realistische weergave van wat er fout gaat en wat er beter kan. Zonder al te veel poespas. Dat is waarmee je op een oprechte manier kracht geeft aan de duurzame boodschap. Dit is dan ook precies de reden waarom film in de vorm van documentaire hier zo goed tot zijn recht komt.
2. Innovatieve ideeën duidelijk maken
Met duurzaamheid doel je op een verbetering van de toekomstige wereld. Duurzame plannen zijn daarbij voor de korte en lange termijn bestemd. Vaak dit gepaard met innovatieve of nieuwe ideeën, die in de praktijk nog moeten gerealiseerd.
Het is dus lastig om hier beelden van te maken, aangezien het duurzame concept nog moet worden uitgevoerd. In dit geval biedt het gebruik van vormgeving zoals animatie en infographics de uitkomst.
3. Een documentaire staat voor authenticiteit
Ik heb het al meerdere keren benoemd, maar ik kan het niet vaak genoeg blijven zeggen: een documentaire staat voor authenticiteit. Een oprecht en eerlijk verhaal waarmee jouw duurzame boodschap krachtig binnenkomt bij de doelgroep.
4. Groot bereik met film en documentaire
Het bereik met film en documentaire is enorm, mits dit op de juiste manier online wordt ingezet. Want, als dit het geval is kan iedereen met internettoegang de documentaire tenslotte zien en delen met anderen. Met jouw duurzame missie probeer je de wereld te verbeteren en dat is tenslotte voor ieder mens op deze wereld relevant.
Het productieproces van een documentaire over duurzaamheid
Een documentaire over duurzaamheid verloopt bij mij via een stappenplan, bestaande uit 6 stappen.
1. Bepalen van het doel en de doelgroep
De eerste stap voor een documentaire over duurzaamheid is het bepalen van de boodschap en de doelgroep. Wat is het doel van de documentaire en voor wie is deze bestemd.
Is dit nog niet helemaal duidelijk? Geen probleem, want ik denk graag met je mee. Pas wanneer we er beide een goed gevoel over hebben gaan we door naar de volgende stap.
2. Welke personages spelen een rol?
De keuze voor de juiste personages is cruciaal om de boodschap en daarmee het doel op een oprechte manier over te brengen bij de doelgroep. Hierbij geeft de weergave van gesprekken met betrokkenen een authentiek beeld met veel overtuigingskracht.
Denk bijvoorbeeld aan een gesprek met de ontwikkelaar, de gebruiker, een klant of medewerker van jouw organisatie. Niemand kan tenslotte de duurzame boodschap met zoveel overtuigingskracht overbrengen als de betrokkenen zelf.
Ook in deze stap help ik graag bij het maken van de juiste keuzes en vinden van de juiste personages.
3. Script opstellen
Nadat het doel, de doelgroep en de personages voor de documentaire zijn bepaald kan het script worden opgesteld. Het script geeft houvast en laat zien hoe de documentaire wordt opgebouwd.
Omdat je in het geval van duurzaamheid soms te maken hebt met innovatieve en nog niet gerealiseerde ideeën, is het soms lastig om dit in beeld te brengen. De duurzame plannen moeten tenslotte nog worden uitgevoerd.
Gelukkig zijn er verschillende opties om toekomstige innovatieve en duurzame plannen in beeld te brengen. Zo is het mogelijk om gebruik te maken van vormgeving of animatie. Dit wordt duidelijk uitgewerkt in het script en soms ook met een storyboard of eerste ontwerp. Echter, vergeet niet dat het in een duurzamere en betere wereld niet draait om de technieken, maar met name om de betrokken personen zelf.
4. De opnames
Nadat het script is opgesteld kunnen de opnames beginnen, het leukste gedeelte! Afhankelijk van het project en afgesproken budget kom ik alleen, als one-woman crew, of met een team.
Het kan natuurlijk zijn dat ik tijdens de opnames extra materiaal tegenkom wat aansluit bij het doel, maar niet op de planning stond. Geen zorgen, hier maak ik dan een mooi sfeerbeeld van om te verwerken in de montage. Met een scherp oog voor duurzaamheid zorg ik dat niets over het hoofd wordt gezien!
5. Montage van de documentaire
De kracht van een documentaire over duurzaamheid zit in de manier waarop de boodschap wordt verteld. Deze oprechte, authentieke manier wordt ondersteund door een goede balans tussen sfeer en inhoud. Een heldere boodschap is hierbij het belangrijkst.
Wanneer er vormgeving aan te pas komt wordt dit verder ontwikkeld in deze stap, de montage. Om het beste resultaat te verkrijgen schakel ik hierbij meestal de hulp in van een expert op dit gebied. Denk bijvoorbeeld aan een vormgever een animator..
6. Opleveringen van de documentaire
Als de documentaire is gemonteerd stuur ik een link waarmee je de documentaire kan bekijken of spreken we samen af om de film door te nemen. Hierbij vertel ik welke keuzes ik heb gemaakt en heb je de mogelijkheid feedback te geven voor aanpassingen.
Eventuele aanpassingen verwerk ik in de definitieve versie, welke ik voor de afgesproken deadline oplever in het gewenste videoformaat. Indien gewenst kan ik de documentaire ook uploaden op je online videokanalen.
Een documentaire over jouw duurzame missie
Wil jij ook graag een documentaire laten maken voor jouw duurzame missie, heb je vragen of ben je op zoek naar advies? Als freelance filmmaker uit Den Haag help ik je graag! Neem gerust eens contact met mij op.