Contact Terug naar het overzicht
Documentaire voor zorg en maatschappij
Geef je organisatie een gezicht en laat burgers, cliënten of medewerkers zien wat je doet én vooral waarom.
Een authentiek beeld van je organisatie
Je wil laten zien wat jouw organisatie doet. Je wil je kennis of je expertise delen. Of je product of service onder de aandacht brengen.
Vooral wil je laten zien dat jouw organisatie geeft om de mensen waarmee je werkt. Een documentaire lijkt je de beste vorm, omdat je wil dat je verhaal inhoud heeft. Een oprecht beeld van de organisatie.
De diepte in met film
Het fijne van een documentaire is dat je de diepte in kan. Laat bijvoorbeeld eerst zien wat niet goed ging en nu wel. Zo neem je de kijker mee in de verandering die je organisatie doormaakt.
Ook kun je jouw innovatieve oplossing voor een probleem introduceren. Of je kennis delen met collega’s en vakgenoten over een onderwerp waar je expert in bent.
Diepgang kan trouwens prima in een korte documentaire. Of een reeks losse films voor inzet op social media.
Wil je je doelgroep een oprecht inkijkje geven in jouw zorg- of overheidsorganisatie?
Neem vrijblijvend contact op om de opties te bespreken.
Neem vrijblijvend contact op om de opties te bespreken.
Zo werkt het
Stappenplan voor een sterke documentaire
Het maken van een documentaire verloopt via een helder stappenplan. Zo weten we vooraf wie op welke momenten nodig zijn en wanneer ik feedback van je nodig heb. Niet onbelangrijk: met een goed plan kan ik de film binnen budget én de afgesproken deadline opleveren.
We bespreken voor wie je de documentaire maakt en met welk doel. Heel belangrijk voor een sterke uitkomst. Alleen heeft nog niet iedere opdrachtgever dit goed uitgedacht. Ik help je hierin de juiste keuzes te maken. Pas als we er allebei een goed gevoel over hebben, zetten we de volgende stap.
Voor een authentieke documentaire heb je ‘echte’ mensen nodig die het verhaal vertellen. Burgers, bewoners, klanten, medewerkers. Zij brengen dat oprechte gevoel goed over. Acteurs kunnen wel een rol spelen in sfeerbeelden. Bijvoorbeeld om gevoelige beelden op te nemen of om privacy te waarborgen. Samen gaan we op zoek naar de juiste personages.
Het script geeft een idee van hoe de film wordt opgebouwd. Zo houden we de lengte in de gaten. En weten we wat personages ongeveer zullen zeggen. Dat geeft ons houvast tijdens het filmproces.
Nu komt het spannendste deel: de opnames. En ik zeg ‘spannend’, omdat mensen die gefilmd worden dit soms ook zo ervaren. Bij een kwetsbare doelgroep kom ik daarom meestal alleen. Als one-woman-crew. Zijn geluiden van sfeersituaties belangrijk? Of is een microfoon met zender geen optie? Dan neem ik alleen een geluidsman mee. Zo is een draaidag minder imponerend en heeft de film toch goed geluid.
Muziek, beelden en vormgeving. In de montage komt alles samen. Met het script als uitgangspunt zorg ik voor balans en afwisseling tussen sfeer en inhoud. Het belangrijkste is dat de boodschap duidelijk overkomt. Daarom speur ik soms naar een shot dat het verhaal net dat extra zetje geeft.
Afhankelijk van de grootte van de productie bekijken we de film samen of ik stuur je een link. Ik vertel je dan welke keuzes ik in de montage heb gemaakt. Zijn er aanpassingen nodig? Dan verwerk ik ze in de definitieve versie. Ik stuur je hem binnen de afgesproken deadline en in het gewenste videoformaat. In overleg kan ik de film ook uploaden op je onlinekanaal.